Vallastaden FAQ

Vanliga frågor

Elavtal IMD

Värme ingår i hyran, kall- och varmvatten, och el ingår inte i hyran, utan faktureras månadsvis efter faktisk förbrukning (IMD = Individuell Mätning och Debitering).
Som hyresgäst behöver du inte teckna något separat elavtal, eftersom vi som hyresvärd hanterar elabonnemanget automatiskt åt dig.

Finns det diskmaskin?

Vi har inte installerat diskmaskiner, däremot är det förberett för att installera diskmaskin. Om du vill göra det får du själv skaffa diskmaskinen, och betala för att våra förvaltares rörmockare installerar dem.

Finns det förråd?

Förvaringslösningen i din lägenhet kommer från skandinaviska ELFA (https://elfa.com/sv-se). Vi har förberett med bärlist och du kan själv hänga upp dina skenor där du tycker de passar, montera hyllplan och lådor som du själv vill! 

Vill du har hjälp med montaget så hör du av dig via dinhyresvard.se, så utför vår fastighetsskötare det mot betalning. Du kan också välja att köpa till och komplettera din förvaring. Eller så ställer du ditt ELFA-system åt sidan och placerar en egen förvaring eller garderob i nischen.
Det finns inga förråd förutom de som finns i lägenheten, vilket uppfyller kraven på förråd i nybyggda bostäder. Vi har valt att använda Elfa-system som garderobslösningar. De är flexibla och lätta för dig som hyresgäst att anpassa att bli precis som du vill. Vill du ha mer förvaring än där det vi monterat garderobsskenorna så finns det plats på entrésolplanet att ställa garderober.

Finns det parkering?

Parkering i garage finns att hyra i parkeringsgarage som drivs av Dukaten, se mer info här: https://www.dukaten.se/parkering-linkoping/Vallastaden

Bilpool från M (Volvo) finns i området, och som boende hos oss har du rabatt. Kontakt M för mer info.

Finns det tvättmaskin i lägenheten?

Varje lägenhet har antingen en kombimaskin (tvättmaskin och torktumlare i ett), eller en tvättmaskin och en torktumlare. Eftersom alla lägenheter har tvättmaskin finns ingen tvättstuga.

Får jag sätta upp gardiner?

Gardiner är fint och rullgardiner skönt ljusa sommarnätter. Men vi har fina väggar, av trä och betong, som man inte får borra i, för då förvanskas de och är svåra att återställa.
Normalt tillåter vi inte att man borrar i våra fina väggar. Men om du vill sätta upp gardiner eller rullgardiner så tillåter vi det under förutsättning att du lämnar kvar gardinstång/rullgardin när du flyttar ut – så att den som flyttar in efter dig inte behöver borra nya hål, och att väggarna efter några flyttar ser ut som prickig korv. Om du tar ner gardiner eller rullgardiner kommer vi behöva spackla och måla hela väggen, vilket kostar dig mycket pengar.
Kontakta oss för information om hur du ska gå tillväga för att montera rullgardinen.

Rullgardin monteras med skruv och syntetplugg avsedd för betong.

Hur funkar postboxar etc?

Våra fastighetsskötare kommer dela ut nyckel till postboxen i samband med att du får nyckeln till lägenheten. De kommer även sätta upp namnlapp på postboxen.

Hur får jag igång internet?

I fastigheten finns fiber från kommunens bredbandsföretag, Utsikt Bredband. Ni tecknar avtal med dem separat, ange fastighetsbeteckning (Intervallet 1 eller Initiativet 8), och ditt lägenhetsnummer (ex 1103 eller 1305) på denna hemsida. För väljer du även internetleverantör: https://utsikt.stadsnatsportalen.se/serviceguide/index/consumers/list?category=1

Hur får jag kontakt med förvaltaren för FF Fastighetsservice?

FF Fastighetsservice AB har adresss Gottorpsgatan 3, 583 73 Linköping
Växeln tlf: 0771 – 330 300
VID AKUTA SERVICEÄRENDEN
För akuta serviceärenden utanför kontorstid skall ni kontakta FF Fastighetsservice.
kl. 16.00 – 07.00
Tel. 0771 33 03 00

Hur får jag nycklar?

Vad roligt att du ska bo hos oss!
Vi kommer att kontakta dig för att boka en tid då du kan komma förbi och hämta nycklarna.

Hur får jag en tagg till sopnedkastet?

I Vallastaden finns centrala sopnedkast i varje kvarter som hanteras av kommunens bolag Tekniska verken. För att få en tagg kontaktar du Tekniska verkens kundservice via e-post kundservice@tekniskaverken.se eller på telefon 0771-25 26 27 (under kontorstid kl 08.00-17.00).
Läs mer om hur sophanteringen fungerar här:
https://www.tekniskaverken.se/vallastaden

Hur monterar jag taklampor?

Eftersom detta är ett nytt spänannde hus behöver du ha med dig följande när du skall montera taklampor.
1. Du behöver antagligen byta kontakt på dina gamla lampor. Detta eftersom nya hus har en ny lampkontakt som heter DCL och ser ut så här. Om du inte själv är behörig elektriker ber vi dig ta kontakt med en sådan för hjälp med kontaktbytet.
2. Det är väldigt högt i tak. Vi har köpt in en stege som finns att låna. Stegen finns i trapphusuet högst upp i huset på Ada Arwedssons gata nr 6, och ser ut enligt nedan. Viktigt att stegen används enligt instruktionerna och att stödbenen monteras för att den skall vara säker att använda. Lämna tillbaka stegen så snart du är färdig med monteringen av dina lampor så att även andra grannar kan använda den.

Hur sätter jag upp tavlor?

I betongväggarna är det inte tillåtet att borra. Använd denna typ av tavelkrokar som är avsedda för betong. De finns på de flesta byggvaruhandlar om du söker på tavelkrok för betongvägg. Det är inte OK att använda tavelkrokar med klisterlapp efterrsom de lämnar fula märken när man tar ner dem.

Hur väljer ni hyresgäster?

Vi väljer hyresgäster strikt på kötid. Det innebär att vi väljer den intressent som har flest köpoäng i HomeQ. För att få räknas som sökande så måste man klara de krav som finns på inkomst osv. Vi har satt inkomstkraven så pass lågt att efter att man har betalat hyran skall ha nog med pengar över för att leva ett gott liv. För att godkännas som hyresgäst hos HomeQ behöver man ha en komplett profil som är godkänd av HomeQ, vilket ibland kan ta litet tid.

Investeringsstöd

Investeringsstöden beslutas av Länsstyrelse och Boverket, vilka styrs av Regeringen. Så det ligger bortom vår kontroll huruvida vi kommer få dessa stöd eller inte. Allt vi kan göra är att hoppas. När vi pratat med Länsstyrelsen och Boverket så tror dom att vi kommer få investeringsstöden och att besked borde komma under hösten, men dom är inte säkra eftersom det är upp till Regeringen att besluta om budgetmedel. Vi vet tyvärr inget mer än så. Trist svar. Att investeringsstöden hänger så löst gör det väldigt svårt för byggherrar som oss som vill bygga hyresrätter med låg hyra. Oftast får man beslut innan inflyttning, men i detta fall har beslutet draigt ut på tiden pga pandemin, och därför är husen färdiga innan vi fått beslut och då har vi kommit fram till att bästa lösningen är att hoppas på att vi får investeringsstöd och därför sätta en låg hyra initialt, men om vi inte får investeringsstöd så ökar hyran. Vi tycker det är bättre än alternativet: helt strunta i investeringsstöd och sätta en högre hyra direkt. Vi ansökte om investeringsstöden i Juli 2020 och hade ingen aning om att de skulle dra ut så här mycket på tiden…

Mobiltäckning

Nybyggda hus är välisolerade och täta, för att vara energieffektiva. Tyvärr innebär husets täthet ibland att mobilsignalerna har svårt att nå hela vägen. Detta är inte ett fel i huset, utan en konsekvens av att ni bor klimatsmart. Om du upplever att du har dålig mobiltäckning kan du göra följande:
1. Använd Wi-Fi samtal. 

Det finns bredband i alla lägenheter, och där kan man koppla in trådlöst nätverk, Wi-Fi. Idag har många stora telefonleverantörer stöd för Wi-Fi-samtal, vilket innebär att man ringer över Wi-Fi uppkoppling istället för mobilnätet. Som kund märker man ingen skillnad men man behöver ibland aktivera Wi-Fi samtal. Instruktioner om hur man sätter igång Wi-Fi ballong finns här:
• För android: https://support.google.com/phoneapp/answer/2811843?hl=sv
• För iPhone: https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph78f4697ca/ios
2. Byt telefonoperatör. 

Olika mobiloperatörer har olika bra täckning på olika platser. Så om du har dålig täckning testa att byta till en annan operatör som har bättre täckning. I vallastaden har tex upplevt att Telia fungerar väldigt bra.

Trivselregler

Vi vill att ni som bor hos oss ska trivas i era hem. Vi på Inkluderande Fastigheter har därför trivselregler upprättade för att säkerställa att varje person kan njuta av sitt hem i lugn och ro. Genom att följa dessa regler hjälper ni till att skapa en behaglig och trygg boendemiljö.
Visa hänsyn
Respektera varandra. Undvik höga ljud mellan kl. 22:00 och 07:00 så att alla kan få en god natts sömn.
Störs du av grannarna, prata gärna med dem först. Om det inte hjälper meddela oss på info@inkluderande.se
Rökning förbjuden
Fastigheten är ett allergihus vilket innebär att rökning är strikt förbjuden på hela fastigheten, inklusive utomhus. Detta innebär att det till exempel inte är tillåtet att röka på entrébalkongerna, på gården, eller inuti byggnaderna. Det är heller inte tillåtet att röka inne i lägenheterna.
Håll trapphuset och loftgångar fritt från föremål
Eftersom det är en nödutgång är det viktigt att inte placera barnvagnar, cyklar, mattor, skor, soppåsar eller andra saker där. Håll gemensamma utrymmen rena!
Allergihus
Fastigheten är ett så kallat allergihus med innebörden att husdjur (även fiskar och reptiler) är strikt förbjudet.
Tack för att du medverkar och följer dessa trivselregler!
Hälsningar
Inkluderande Fastigheter

Uppsägning av hyreskontrakt

Uppsägningstiden är tre månader. Du säger upp din lägenhet i Din Hyresvärd under “mina sidor”
För att uppsägningen ska vara fullständig mejlar ni adressen till er nya bostad på info@inkluderande.se
samt anger skäl till uppsägning av din lägenhet.
Abonnemang elektronisk tagg för sophantering :
Du måste själv kontakta Tekniska Verken för att göra en utflyttsanmälan. Glöm inte att lämna soptaggen i lägenheten när du flyttar till nästa hyresgäst.
kundservice@tekniskaverken.se
0771-25 26 27.
PS- kom även ihåg att säga upp ditt bredband.
Städa noga innan du flyttar ut!
Städa är inte alltid så roligt, men du är skyldig att städa lägenheten så att den är ren när nästa hyresgäst flyttar in. Fuska inte utan städa väldigt noggrant! Om städningen är ej godkänd blir du skyldig att betala för en extra städning om det inte är tillräckligt välstädat.
Här kan du se en checklista: 
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/flytta/flyttstadning/
Lämna tillbaka nycklarna till lägenheten i rätt tid (OBS – vid försening av inlämnade nycklar debiteras hyresgästen för ett låsbyte)
När hyrestiden har gått ut ska du lämna återlämna nycklarna senast klockan 12 till vår fastighetsskötare FF Fastighetsservice på deras kontor i Linköping. Glöm inte att lämna tillbaka alla nycklar, dörrnyckel + nyckel till postfack.
Kom ihåg att vara på plats senast kl 12 eller den tid ni har avtalat annars debiteras du för ett låsbyte.
Adress:
FF Fastighetsservice
Gottorpsgatan 3, Linköping.
Tlf: 077- 133 03 00
Tack för att du valt att bo hos oss!
Hälsningar
Inkluderande Fastigheter

Vad ingår i hyran?

I hyran ingår värme. Hushållsel (även till ventilation), vatten och varmvatten debiteras efter egen förbrukning. Du ser kostnaden på nästa månads faktura.
Kallvatten kostar 16 kr per kubikmeter ink moms.
Varmvatten kostar 64 kr per kubikmeter ink moms.
Elpriset är rörligt och därför vet vi inte priset förrens efter vi får det rapporterat av vårt elbolag vid månadens slut.

Vad är förväntad kostnad?
Detta är våra första hus och därför vet vi inte hur mycket som är normal förbrukning i dessa hus. Hur mycket det kommer kosta beror helt på hur mycket du använder, och vad marknadspriset är framöver. En siffra som brukar användas när man googlar är att vatten och varmvatten tillsammans kostar ca 200kr/person och månad, och att el kostar ca 500 kr/lägenhet och månad. Men som sagt – det beror på hur priser är framöver och hur mycket ni använder. Kostnaden för denna månads el, kallvatten och varmvatten kommer på nästa månads faktura.

Vad är det för portkod?

Portkoden får du när du hämtar ut dina nycklar.

Vad är felleshus?

I varje kvarter i Vallastaden skall finnas ett felleshus. Felleshusen ägs av fastighetsägarna i kvarteret, och de boende får använda.
I kvarteret Intervallet är felleshusen inte färdigt ännu, men planeras bli färdigt ca under våren 2023. Vårt hus med adress Ada Arwedsons gata 6- huset med vita räcken runt om – hör till Intervallet.
I kvarteret Initiativet är felleshuset färdig. Vårt hus med adress Ada Arwedsons gata 5&7, huset med svarta räcken på ena sidan – hör till Initiativet. Där finns ett felleshus som är rött och som har ett övernattningsrum, en samlingslokal och en växthusdel med sittyta, pingisbord och några växter. I kvarteret finns sittplatser utomhus, smultron och lekyta med en rutschkana. För mer info om hur man använder detta, gå med i facebookgruppen: https://www.facebook.com/groups/348288002322566/

Varför tillåter ni inte husdjur och rökning?

Vi vill att husen skall vara en välkomnande plats för för alla. Det finns människor som får allvarliga andningsbesvär av husdjur och rökning, och därför har vi valt att inte tillåta varken husdjur eller rökning i fastigheterna.

För att slippa gränsdragningsproblem i stil med att det inte finns forskning som påvisat att djur X orsakar allergiska reaktioner, eller att rökning på Y sätt är inte skadligt för någon annan, har vi valt att ha ett strikt förbud. Det innebär att även fiskar och reptiler är förbjuda, och att det är förbjudet att röka även inne i sin egen lägenhet.